Vlierbessen- bramenjam

Vlierbessen- bramenjam Bekijk een grotere versie van deze afbeelding 57 reacties

Voorbereidingstijd:
15 minuten
Kooktijd:
10 minuten

Ingrediënten

  • 600 gram bramen
  • 400 gram vlierbessen
  • 1 kilo geleisuiker

Vlierbessen bramenjam maak je omdat de smaken elkaar heerlijk aanvullen. En omdat ze rond de zelfde tijd te plukken zijn natuurlijk. Een pure vlierbessenjam kan vrij heftig van smaak zijn en de bramen geven er ook wat zachtheid en zoet aan. Het resultaat is een heerlijke kruidige jam met een stevige smaak. Lekker voor een lange herfst en winter!

Vlierbessen en bramen mengen met geleisuiker Bekijk een grotere versie van deze afbeelding Ris de vlierbessen met een vork van de takken en let erop dat er geen steeltjes aan blijven zitten want dat is niet lekker in je jam. Was de bramen en de vlierbessen en laat ze uitlekken. Meng de bramen en vlierbessen met de geleisuiker in een kom. Kook het mengsel in een pan en laat het 5 minuten flink doorkoken. Giet de jam kokendheet in goed schoongemaakte potten. Draai de deksel erop en laat ze 5 minuten op de kop staan. Laat de jam afkoelen en je hebt een mooie voorraad voor de herfst en winter. Eet smakelijk!

Reacties

  1. Francijna 10 september 2011 08:50 uur

    hoi,

    Ik heb vorig jaar ook vlierbessen-bramenjam, heerlijk.
    Alleen gebruik ik altijd bij het maken van jams gelei suiker special, daar heb je minder van nodig en de jam wordt niet te zoet. (dat vinden wij lekkerder)
    Je hebt dan 1200 gr vruchten nodig, de rest blijft het zelfde.

    Gr Francijna.

  2. Gerard 20 september 2011 11:32 uur

    Het is inderdaad een prima combinatie.
    Het is echter wel van belang om wilde bramen te gebruiken, die zijn veel smakelijker dan de vruchten doornloze braamstruik.
    Dat is wel meer werk maar ook erg plezierig om het veld in te gaan en de struiken te gaan zoeken.

  3. Okke Amerongen 23 september 2011 15:51 uur

    Hallo Gerard, Je hebt helemaal gelijk. Wilde vruchten zijn heelijk en ontzettend leuk om te plukken!

  4. Angelika 14 november 2011 11:29 uur

    Los van de smaak zou het ook een erg dure jam worden als je gekweekte bramen neemt. Niks heerlijker dan zelfplukken, stekeltjes in je vingers, krassen op je armen 🙂

  5. Okke Amerongen 20 november 2011 16:43 uur

    Hallo Angelika, Je hebt helemaal gelijk, er gaat niets boven zelfplukken!

  6. Evelien 13 augustus 2012 21:57 uur

    Kleine vraag: moet ik de pitten verwijderen van de vlierbessen wanneer ik vlierbessenjam maak?

  7. Okke Amerongen 15 augustus 2012 06:34 uur

    Hallo Evelien, Je hoeft de pitten niet te verwijderen. Het is een kwestie van smaak. Net als bij bramen. Sommige mensen vinden de pitjes lekker en sommigen niet. Als je de pitjes wilt verwijderen, kook je eerst de bramen en vlierbessen, en dan giet je ze door een zeefdoek. Wat overblijft meng je met de gewenste hoeveelheid (gelei)suiker of met suiker met een verdikkingsmiddel zoals pectine of gelatine als je geen geleisuiker gebruikt.

  8. Rob Haans 30 augustus 2012 12:09 uur

    Ik gebruik voor de pitten een “passevit” ofwel een drukzeef. Geeft wel wat verlies, maar minder dan een zeefdoek.

  9. Okke Amerongen 1 september 2012 16:32 uur

    Hallo Rob, Prima tip. De passevit gebruik ik ook. Voor deze jam vind ik het zelf wel lekker dat er nog besjes en de pitjes van de bramen in zitten. Met een passevit ben je dat kwijt en heb je een egale jam. Ook lekker maar het is gewoon een kwestie van smaak.

  10. Iris 24 september 2012 15:35 uur

    Hallo Okke,
    Leuke site, zeg! Ik heb me laten inspireren door jouw recept, maar de bramen in ons park zijn niet rijp! Maar ik had nog wel wat frambozen liggen. Hier vind je de vlierbessenjam-recepten die ik verzonnen heb:
    http://keukenprinsessen.blogspot.nl/2012/09/vlierbessen-frambozenjam.html
    http://keukenprinsessen.blogspot.nl/2012/09/vlierbessenjam-met-kaneel-en-gember.html
    Mag ik er een link naar jouw website bijzetten?

  11. dick kroes 12 oktober 2012 09:58 uur

    heb in 2010 de landlevenjamwedstrijd gewonnen met oa abrikozenjam met vlierbloesem ,zie voor de recepten het juni nummer van landleven 2011. succes.

  12. Okke Amerongen 19 oktober 2012 08:09 uur

    Hallo Iris, De combinatie met frambozen heb ik nog niet eerder geproefd. Leuke foto’s op je site. Een link naar mijn site vind ik hartstikke leuk. Alvast bedankt!

  13. Okke Amerongen 19 oktober 2012 08:14 uur

    Hallo Dick, Abrikozenjam met vlierbloesem. Dat klinkt heerlijk. Ik zal eens kijken of ik het recept kan vinden.

  14. Heidi 4 augustus 2013 15:48 uur

    Hoi,
    Ik heb vilgens mij een vlier in de tuin, de bessen zijn nog okergeel van kleur. Worden ze daarna donker?

  15. Sandra 20 augustus 2013 14:19 uur

    Hallo Okke, ik vraag me af of je de jam ook met gewone suiker kunt maken ipv geleisuiker ? zoja, met dezelfde hoeveelheid of anders ?

    groetjes Sandra

  16. Rob 20 augustus 2013 16:46 uur

    Volgens mij bevat vlierbes niet veel pectine. Als je geen geleisuiker gebruikt zul je daarom nooit jam krijgen, tenzij je andere vruchten(sap) gaat toevoegen die wel pectinerijk zijn, zoals citroen of braam. Het nadeel is dat die vruchten meestal qua smaak de vlierbes zullen overstemmen.

  17. Angelika 22 augustus 2013 05:04 uur

  18. Hazel 23 augustus 2013 15:17 uur

    Gisteren tijdens een rondje fietsen een aantal struiken met rijpe vlierbessen tegengekomen. Nu even aan het rondneuzen wat ik er allemaal mee zou kunnen maken. En dan misschien dit weekend nog maar een rondje fietsen en dan een grote tas meenemen ; )

  19. Okke Amerongen 25 augustus 2013 12:58 uur

    Hallo Sandra, Voor deze jam heb je wel een beetje pectine nodig. Je kunt prima gewone suiker gebruiken maar voeg dan wat pectine toe. Het is bij een goede drogist te koop. Het merk is Marmello en het is gemaakt van citrusvruchten.

  20. Marian 26 augustus 2013 08:01 uur

    Probeer ook eens Agar Agar als bindmiddel,gemaakt van zeewier
    verkrijgbaar bij de Toko !!!
    Alternatief voor SUIKER : agavesiroop-ahornsiroop-palmsuiker-stevia
    kristalsuiker is zoooooo slecht
    als we gezonde vlier gebruiken,zijn de vitamine helemaal weg !!!!

  21. Rob 26 augustus 2013 09:45 uur

    Bij jam maken verdwijnen door het kookproces sowieso de meeste vitamines. Je kunt het sap ongekookt binden met een bindmiddel zoals hierboven wordt gezegd, maar dan kun je het niet echt meer jam noemen. En het zal zeer snel niet meer houdbaar zijn.

  22. Hans Jansen 27 augustus 2013 22:46 uur

    Ik maak al 30 jaar vlierbessenjam.
    mijn recept:
    1 kg geperst vlierbessensap
    1 kg appels (appelmoes) van voorjaarsappels, bv James Grieves
    1 kg pectinesuiker(v Gilse-Extra voor 1 op 1)
    1 citroen.

    Resultaat altijd goed. Niet doorkoken van bessen maar ca 3 min koken is voldoende! Appels dienen om heftige smaak van vlierbessen te temperen. Het zuur in de vroege appels geeft extra smaak!
    Tip: Na ritsen van bessen in water (in gootsteen): de onrijpe bessen en steeltjes komen boven drijven!
    Potjes kook ik uit, zonder soda, in ca 2 min.

    Groeten

    Hans Jansen

  23. marijke 29 augustus 2013 14:48 uur

    Wat is een goede verhouding met de bessen als ik geen suiker gebruik maar bv. Ahornsiroop.
    Ik wil graag jam maken zonder suiker.

  24. Okke Amerongen 30 augustus 2013 08:22 uur

    Hallo Marijke, Met ahornsiroop heb ik geen ervaring. Misschien kan iemand anders Marijke helpen met een antwoord?

  25. Marian 31 augustus 2013 07:35 uur

    Meestal doe ik n paar flinke knepen uit de fles ahorn,
    en n paar scheppen palmsuiker, met 1 kilo bessen !!

  26. Frank 1 september 2013 19:40 uur

    Ja leuk,,, ook pas leren kennen,,, gelei maken v zelfgeplukt van bramen en vlierbessen , heb v d week bij bramen geraspte gember en bij andere kaneelstok toegevoegd ook lekker.,Bij braambessen had ik zoetstof en beetje geleisuiker toegevoegd, was goed van dikte,,,,maar mijn vraag was hoeveel soorten vlierbessen groeien er in belgie , zie verschillen, vind er ooit met rodere taken die kleiner zijn, en dezelfde zwart rode bessen niet zozeer in trosjes maar in een langwerpige ipv rondere trosjes ,,,,zijn dat ook vlierbessen?

  27. Carola 4 september 2013 18:57 uur

    Beste allemaal, ik heb recent bramen geplukt en was van plan deze week weer te gaan plukken en combinatie met vlierbessen en hier jam van maken.

    Nu werd ik door een collega gewaarschuwd dat er op het journaal werd verteld dat het plukken van bramen en andere eetbare dingen uit de natuur beboet gaat worden. Er is een oma met kleindochter aangehouden bij het plukken van bramen op een vervallen terrein. Ze kreeg een forse boete voor het bramen plukken. Dit heeft me erg afgeschrikt. Wij plukken langs de kant van de weg in de wijk.

    Heeft iemand van jullie hier een idee over? Het gaat over art 341. ook te vinden in de discussie op facebook/permacultuurgroep.

    Ik overweeg toch om die vlierbessen morgen te plukken..

  28. Okke Amerongen 5 september 2013 06:41 uur

    Hallo Carola, Gewoon plukken zou ik zeggen zolang je het niet op iemands terrein. Natuurlijk is er altijd wel iemand eigenaar van een terrein maar je begrijpt wat ik bedoel. Niet bij iemand op een erf bijvoorbeeld. Je doet er niemand kwaad mee en veroorzaakt ook geen overlast.

  29. Mieke 5 september 2013 09:45 uur

    Hallo Carola,
    Ook ik twijfelde of je wel wild mocht plukken heb daarom de beheerder van het betreffende terrein gemaild, en kreeg als antwoord dat het toegestaan was op het betreffende terrein, ik weet natuurlijk niet of dat bij u in de buurt ook zo is, maar probeer er achter te komen, plukt wel zo rustig.Verder zag ik ook bessen die als een trosje hangen zoals bv kersen maar met kleine ovale besjes weet iemand wat voor soort dit is?Kan er via internet niet achter komen.Succes met het plukken allemaal.

  30. Claudi 5 september 2013 20:44 uur

    Ik heb vanmiddag een grote zak vol geknipt. Nu zag ik zowel groene steeltjes als rode. Wat is het verschil?

  31. klift 7 september 2013 10:29 uur

    aan mieke: die ovale besjes kunnen de vruchtjes zijn van het bitterzoet Solanum dulcamara. De plant groeit vaak in de buurt of door bramen. Deze plant is een nachtschade-achtige en giftig voor mensen. Vogels zijn er gek op.

  32. Mieke 7 september 2013 19:36 uur

    aan klift,
    Bedankt voor uw reactie, ben gelijk aan het Google geweest maar zie bij de afb. Dat deze rood zijn, heb je deze bes ook in het zwart zoals de vlierbes?De groei in een trosje is inderdaad zoals de solanum.

  33. Angelika 8 september 2013 14:43 uur

    Er bestaan twee soorten Marmello 1 en 2. Marmello1 is voor jam zonder suiker, maar andere toevoegingen als palmsuiker, diksap, stevia o.i.d.,
    Marmello2 is voor weinig suiker.
    Appel maakt vlierbessenjam wat minder ‘vettig‘, maar beïnvloed de smaak weinig èn voegt pectine toe.

    @ Heidi, 14: Okergeelkleurige bessen zijn geen vlierbessen.

    @ Mieke, 32: de giftige zwarte nachtschadebesjes hebben dezelfde kleur als vlierbessen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_nachtschade
    Check en dubbelcheck altijd belangrijk bij wildplukken!

    Nog een link met bruikbare info over vlier: http://www.herbasanitas.nl/vliertsunami/

  34. Jojo 11 september 2013 11:37 uur

    Wat blijft langer houdbaar gewone suiker of geleisuiker

  35. Rob 11 september 2013 14:31 uur

    Maakt niet uit! Alleen de hoeveelheid suiker en hoe goed je de potten ontsmet hebt

  36. mona 15 september 2013 13:24 uur

    heeft iemand een antwoord op de vraag van Claudi (5 sept) . Ik pluk al jaren Vlierbessen maar nu heb ik hetzelfde in mijn volle tas, geplukt deze ochtend.
    Ik kom er niet achter wat het verschil is en zou graag vanavond vlierbessensiroop/jam maken met mijn kinderen.
    Is dit het verschil tussen vlier en schijnvlier?

  37. Claudi 15 september 2013 22:02 uur

    Mona, helaas niemand gereageerd. Ik had er zo veel, dat ik de groene steeltjes eruit gelaten heb. Ik hoop jij ook. succes.

  38. Mieke 18 september 2013 15:12 uur

    @ Angelika, bedankt voor uw reactie, aldoende leert men!

  39. lies 25 september 2013 17:56 uur

    Kijk goed naar het blad van de struik. De bladeren van de zwarte Nachtschade en Vlier (Sambucus Nigra) verschillen wezenlijk van elkaar. Ook de bessen. Die van een Nachtschade herken je vaak aan een soort groen kroontje (zoals bijv.een tomaat) Verder is er nog een andere Vlier nl. Bergvlier, die heeft de bloempjes en later de bessen niet zo ineen plat scherm. (Sambucus Racemosa) Verder: ruik aan de rijpe besjes je ruikt de specifieke vlierbessen geur.
    Het vekneusde blad van de Nigra ruikt in het voorjaar vaak wat naar popcorn.

  40. Mieke 25 september 2013 20:43 uur

    Bedankt Lies.

  41. bonny van der werf 28 september 2013 11:30 uur

    bramenjam:
    bramen jam is erg lekker en makelijk om te maken. zelf doeik er altijd enkele (fijngesneden) onrijpe/zure appels door voor meer jam en voor de pectine. ik gebruik dan ook geen geleisuiker maar 600 gram gewone suiker en een theelepeltje citroenzuur per kg fruit. minder zoet!!!

  42. Hans Nusink 30 oktober 2013 15:55 uur

    Vlierbessen’jam’. Tussen ‘ ‘. Want een vorige schrijver heeft wel gelijk. Formeel mag het geen jam heten, maar ja….. Ik gebruik agavesiroop, heeft een wat wrange smaak, goedkoper dan ahornsiroop en ik gebruik ook Marmello 1 voor jam zonder suiker. Het recept staat achter op de etiketten die in de doosjes zitten met de marmello. Wel doe ik er ongeveer de helft siroop is. Ik voel hoeveel, intuitief koken, en proef even als ik het kook. Ik spoel de potten en de deksel om met soda, en heet water uit de kraan. En naspoelen om de soda oplossing weg te spoelen. Vullen, 10 minuten, korter kan ook op de kop laten staan en als ik een oven vol heb, energie zuinig, pasteuriseren. 30 minuten op ongeveer 70 graden Celsius. Niet warmer want dan worden de rubber randen van de twist on/off deksel hard en werkt het vacuum niet meer. Vroeger pasteuriseerde ik niet en had last van schimmelvormng in de potten. Nu nooit meer!!!

    Ik weet ik ben te laat in het seizoen met deze tips.

    En o ja, ik doe altijd half appels, half vlierbessen. Od iets meer bessen in verhouding. De appels moes ik met schil en klokhuis, alleen de steeltjes en rotte plekjes verwijder ik, en doe ze als ze gaar zijn, door een passeerdraaizeef. De bessen apart koken tot ze een beetje kapot gekookt zijn en dan het geheel mengen met de agave siroop en opkoken en het agavesiroop marmellomensgel erdoor heen roeren en 1 minuut laten koken volgens het recept van de marmello.

    Ook bij het maken van andere jams en appelmoes gebruik ik alleen agave siroop. Let op er zijn duurdere en goedkopere merken in de natuurvoedingswinkel te krijgen.

    Succes!!! Wanneer dan ook!!! Groeten Hans Nusink

  43. adrieke 20 juli 2014 11:43 uur

    nou gelukkig vond ik op een andere site (advocaat mr Regter
    onzin. Bramen zijn vruchten van struiken en vallen dus niet onder art. 314 Sr (stroperij). Zolang je niet op particulier terein bent gewoon plukken. Ga als een boete is uitgedeeld maar naar http://www.strafbeschikking.net) een reactie van een advocaat die zei dat bramen vruchten van struiken zijn en dus niet vallen onder het genoemde in artikel 314 Het moet toch ook niet gekker worden in dit land

  44. Wilma 21 juli 2014 17:08 uur

    Hallo Okke,

    Wat een leuke website heb je.

    Zelf ben ik ook een verwoed inmaker en wil graag mijn zelfbedachte recept voor vlierbessengelei en -sap doorgeven. Door de appel en de citroen is het een pittige, rijke jam maar zonder die hele heftige beetje gronderige vlierbessmaak.

    Ingredienten:
    Vierbessen,
    Valappeltjes of anderszins goedkope kleine (vervormde) appeltjes liefst halfom goudrenet en zoetere appels.
    verse gember
    per 1/2 emmer 1 citroen
    pijkkaneel

    Pluk mooie grote rijpe bessen, als het goed is zijn er dan ook valappeltjes of andere kleine goedkope appeltjes.
    *Spoel de bessen af en ris ze met een vork.
    *Neem een gelijke hoeveelheid appeltjes, snijdt ze in vieren (met schil) en verwijder klokhuis.
    * Haal de schil van de citroen en pers de rest uit
    *Snijd de gember in dunne plakjes.

    Zet alles op met de pijpkaneel en een klein bedempje water.
    Goed doorkoken tot de apels goed gaar zijn en dan in doek uithangen.
    Het opgevangen sap met verhouding 1 liter sap en een pak geleisuiker speciaal aan de kook brengen en 1 minuut doorkoken.
    Afvullen in schone potten.

    Het sap wordt op dezelfde manier als de jam gemaakt. Er wordt alleen geen geleisuiker toegevoegd maar (riet-)suiker. Tussen de 600-1000gr per liter, afhankelijk van je smaak. Afvullen in schone flessen.

    Met vriendelijke groet, Wilma.

  45. Wilma 21 juli 2014 17:15 uur

    O en ik las net dat je een pot jam krijgt als je een goed recept in levert, maar ik hèb al teveel jam. groet w.

  46. Okke Amerongen 31 juli 2014 06:53 uur

    Hallo Wilma, Bedankt voor je recept. Het klinkt heerlijk. Veel succes en plezier de komende maanden met inmaken!

  47. Nel 15 augustus 2014 21:53 uur

    Hoi Okke,
    Wat een leuke website. Er gaat een wereld voor me open. Vorig jaar hebben we een oude (woon)boerderij in Drenthe gekocht met een grote (nogal verwilderde)tuin. Nu blijkt dus dat de tuin vol staat met vlier, braam en bessenstruiken, appel, kers en pruimenbomen, hazelnoten en noem maar op. Ik ben er dus nu pas achter wat vlierstruiken zijn anders had ik dit voorjaar al liters bloesemsap enz. kunnen maken. (Ik vond het eerlijk gezegd allemaal onkruid die nogal stonk ook nog :-)) Bij het zoeken naar vlier informatie kwam ik op jouw website terecht. Nu heb ik gisteren en vandaag al twee emmers bessen en bramen geplukt en ga ik morgen eerst maar eens om potjes, suiker en geleisuiker. Ik ga dus aan de slag om jam, sap en siroop te maken want er staan nog veel meer struiken waar de bessen beginnen te rijpen.
    Ik wilde je dus even bedanken voor de uitgebreide en duidelijke informatie op je site. Het is heel goed te volgen voor een leek als ik (nog) ben.
    Groetjes, Nel

  48. Angelika 16 augustus 2014 17:19 uur

    Zo Nel, wat een bofkont ben jij 🙂

  49. Okke Amerongen 21 augustus 2014 06:43 uur

    Hallo Nel, Dat is een mooie verrassing zo’n tuin vol fruitbomen! Veel kookplezier en bedankt voor de complimenten.

  50. Bert de Jong 21 augustus 2014 09:56 uur

    Bedankt voor de info op deze site..vanmorgen vroeg dauwbramen bosbramen en vlierbessen geplukt..Niet teveel ongeveer 1 ons braam 3 ons vlierbes…vlierbes geknipt en de bramen en bessen daarna gespoeld..3 min gekookt en daarna door bolzeef..iets limoensap en 200 gram fairtrade geleisuiker erdoor en daarna zachtjes gekookt..ik denk niet dat het stevig genoeg voor jam wordt maar aangezien ik het meestal door mn yoghurt doe is saus ook goed xD

  51. Ingrid 26 augustus 2014 14:27 uur

    Even een vraagje … ik hou niet van ‘geleisuiker’ (vraag me niet waarom) en dus maak ik alle confituur met ‘gewone’ suiker.
    Maar hoeveel ‘gewone’ suiker heb ik bij dit recept nodig?
    (lekker op de ouderwetse manier 😉 )

  52. Okke Amerongen 28 augustus 2014 05:45 uur

    Hallo Ingrid, Je kunt ook gewone suiker gebruiken. De standaardverhouding is 1:1. Dus een kilo suiker per kilo fruit. Je kunt wel minder suiker gebruiken maar dan is de jam minder lang houdbaar. Let er dan wel op dat je jam zonder geleermiddel dunner zal blijven tenzij je het ver inkookt. Wat citroensap toevoegen helpt ook voor het geleren. Als geleermiddel kun je ook het plantaardige Marmello gebruiken. Veel succes!

  53. Janna den Besten 31 augustus 2014 09:20 uur

    Rissen met een vork is monnikkenwerk,als je de bessen onder water zet en dan net doet als of je op een ouderwetse manier de was doet dan komen de bessen gemakkelijk los . De rijpe bessen zinken en onrijpe en al het andere wat je niet wil in je jam komt boven drijven. Kost weinig tijd en dat is fijn kun je nog meer jam maken . Nog een tip voor de echte fanatiekelingen koop een Versapers, ,echt een aanwinst als je veel jam en sap maakt.
    Groet, Janna

  54. Hans Jansen 31 augustus 2014 21:50 uur

    Op ouderwetse manier: barsten de bessen dan niet zodat er veel sap verloren gaat?
    En haal je ze daarna ook door een groentemolen zodat al die pitjes achterblijven ?
    Wat is precies een versapers ?

    Ik heb veel baat gehad bij een pruimenontpitter (pruimenjam) en een appelschilmachine. Want ik meng de vlierbessen met appelmoes (1 op 1), per kg 1 citroen erbij, 40% pectine speciaal suiker erbij en klaar!

    Groeten

  55. gonda 3 september 2014 15:27 uur

    Wil ook vlierbessenjam maken nu vraag ik me af om ipv appels of bramen (de oogst is helaas niet zo groot dit jaar, denk door afwisseling hitte en veel regen) nu vraag ik me af of je ook combinatie met bv. druiven kunt maken . Wie heeft hier al ervaring mee ?

  56. Gotse Stienstra 8 september 2014 16:15 uur

    In plaats van een vork voor het ritsen gebruik ik een uienkam. Te verkrijgen bij de Blokker e.d. Heb je in een mum alle bessen geritst.

  57. H.Bos-Geerts 20 oktober 2014 10:37 uur

    zaterdag op een creabeurs gekruide Bramen gelei (o.a. met gember) gekocht.
    Maar gezien de smaak is het potjes al leeg ! Waar te koop of wie heeft het recept ?